پس از اکران پدرخوانده هنوز این سؤال مطرح است که چه فرمولی سبب ساخت یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شد؟ نظر منتقدان این زمینه متفاوت است ولی یک چیز می‌رسد و آن تعادلی غریب سینمای سرگرم‌کننده و ایده‌های بدیع هنری است؛ هر چند که برای رسیدن به این از موفقیت فرانسیس فورد کاپولا و عواملش روزهای سختی را پشت گذاشتند و اصولا به قله افتخار و موفقیت هرگز در ذهن جایی نداشت. [نجات پدر خوانده]

فیلم با 6 میلیون دلار هزینه شد اما در اکران عمومی‌اش در سال‌1972 طی 18‌هفته بیش از 101‌میلیون دلار فروش کرد و نامزد دریافت 11‌جایزه اسکار شد و 3جایزه به دست . ال رودی تهیه‌کننده فیلم در یادآوری خاطرات آن لذت نبرد.کاپولا هم با این موضوع موافق است و می‌گوید: تنش‌ها بدون توقف ادامه داشت و من هر روز منتظر اخراج بودم. [پاییز God Father]
البته شاید این تنش‌ها و مشکلات از به و عوامل آن به ارث رسیده بود.ماریو ، نویسنده کتاب هم فراوانی برای انتشار کتابش داشت و 8ناشر آن را بدون توجه محتوایش رد بودند چون نمی‌خواستند از نویسنده میان‌رتبه با بدهی‌های فراوان و سابقه قماربازی کتابی چاپ و آشنایی با یک دوست در نهایت چاپ کتاب را فراهم کرد و برای 67 هفته پرفروش‌ترین کتاب فهرست نیویورک تایمز بود. پارامونت زمانی اقدام به خرید حقوق اقتباس کرده بود که پوزو تنها 100‌ صفحه از کتاب نوشته بود و در مجموع دلار به پوزو و قرار شد اگر فیلمی براساس آن ساخته دستمزد پوزو به دلار پیدا کند.
حالا همه God Father را بزرگترین فیلم می‌دانند اما اگر هوشیاری رابرت اوانز، مدیر تولید استودیو نبود آنها قافیه را به برت لنکستر باخته و تنها یک روز با وقوع این فاصله بود: برت لنکستر دون کورلئونه بازی کند.
حالا همه پدرخوانده را بزرگترین فیلم می‌دانند اما اگر هوشیاری اوانز، مدیر تولید استودیو نبود آنها قافیه را به برت لنکستر باخته و تنها یک روز با وقوع این فاجعه بود: برت لنکستر در نقش دون کورلئونه بازی کند.
کاپولا هم گزینه اول هیچ‌کس نبود و تنها نوبت به او جمعی از کارگردانان از جمله ارتور پن، پیتر یتس، کاستا گاوراس، اوتو پره مینجر، ریچارد ، الیا کازان، فرد زینمانجی شافنر، لستر و...‌  به پارامونت نه گفتند.اوانز هم معتقد بود در گذشته فیلم‌های مافیایی به این دلیل موفق نده‌اند که توسط یهودی‌ها کارگردانی شده و بازیگران نیز یهودی بوده‌اند.او برای این فیلم، آمریکایی- ایتالیایی را برگزید اما او هم ابتدا به اوانز نه گفت و تصور می‌کرد داستان پوزو اثری عامه‌پسند و و بی‌کلاس است.
ولی ورشکستگی شرکت کاپولا به نام امریکن زئو تروپ را به قبول پروژه کرد و زمانی که در سر صحنه حاضر شد در تغییر نگاهی عجیب پوزو پادشاهی و 3پسرش خواند. پوزو شیوه کار کاپولا را داشت و استودیو ابراز تمایل کرد تا اصلی برای کاهش به کانزاس سیتی منتقل اما کرد و درخواست 5 میلیون دلار بودجه کرد. برنامه کاری پیشنهادی کاپولا 80 روز فیلمبرداری بود اما استودیو تنها 53 او فرصت داد.

سؤال بعدی و شاید مهم‌ترین سؤال انتخاب هنرپیشه نقش دون کورلئونه بود. پارامونت ابتدا آنتونی کویین را انتخاب کرده بود ولی در فهرست آنها نام‌هایی لاورنس اولیویه، جورج ، ژان‌گابن، ویتوریو و جان هیوستون دیده می‌شد کاپولا مارلون براندو را که به‌دلیل متعدد در گیشه سال‌ها بود که به  استودیوها منتقل شده بود.
اما با اظهارنظر استن‌جاف، مدیر استودیو پارامونت مبنی اینکه مارلون براندو هرگز در بازی نخواهد کرد به‌نظر می‌رسید حتی امکان هم وجود نخواهد داشت.کاپولا که برنامه‌هایش را برای این فیلم از رفته می‌دید در ملاقاتی با مدیران اصرار کرد براندو بهترین حال حاضر دنیاست در اواخر در حالی‌که روی این اظهارنظرش تاکید می‌کرد ناگهان از حال رفت و مدیران استودیو که کردند کاپولا دچار شده ناگهان با درخواست او موافقت کردند.
ولی انتخاب باقی تیم بازیگران هم دردسرساز بود. پارامونت رابرت‌ردفورد یا رایان‌اونیل را برای نقش مایکل ولی ردفورد و پس او نقش را رد کردند و دیوید و دین استاکول در نظر گرفته شدند و حتی رابرت دنیرو برای آن تست داد و فیلم‌های تست همچنان موجود ولی کاپولا با دیدن بازی پاچینو او را انتخاب کرد و فرد فیلم، او را به‌رغم جثه کوچکش انتخاب کرد چند که دستمزدش برای کل فیلم 35 هزار دلار بود. جیمزکان هم که برای آن کسی بود برای نقش مایکل تست ولی در نهایت سانی به او رسید و جان‌کزل هم برای نقش فردو انتخاب شد. اما پیتر فالک و جان کازاوتس هر دو برای نقش تام هاگن که به رابرت دوال از کاپولا درخواست کردند و جواب منفی شنیدند..
مشکل نهایی زمان فیلم بود. کاپولا به‌دلیل قوانین عجیب استودیو زمان را به 135‌دقیقه تالیا شایر در فیلم درگیری پیدا کرد اما مشخص بود در نهایت رای مادر پذیرفته می‌شود و God Father به فیلمی خانوادگی با حضور خواهر، پدر و مادر کاپولا و دختر یک ماهه‌اش سوفیا بدل فیلمبرداری هم برای زجرآور بود و او همیشه باید با مشکلات پیش‌بینی نشده دست و پنجه‌نرم می‌کرد و ذهن او پر از افکار منفی بود که آرامشش را حین کار می‌گرفت.
او به شکل تصادفی از چند تن از عوامل شنیده بود که فیلم را یک تکه آشغال توصیف کرده بودند و او را نادیده می‌گرفتند. در چنین شرایطی کاپولا تصور می‌کرد روز ممکن است مثل کازان سر صحنه بیاید و او محترمانه بخواهد کهلوکیشن را ترک کند ولی کرد در صورت کاپولا از کار کناره‌گیری می‌کند.
حتی پاچینو هم با بود که مدیران استودیو او را برای این پسندیدند.براندو هم خوب .همه خوب بودند و کاپولا اشاره می‌کند: بدون استثن تمامی ایده‌های عجیب من برای این فیلم عالی از آب درآمد.ولی دردسرها تمامی نداشت.
در اواخر کار اوانز تصور می‌کرد صحنه مرگ دون کورلئونه نیست ولی این یکی از بهترین سکانس‌های فیلم حاضر محسوب می‌شود. گوردون‌ویلیس، کاپولا را غیرحرفه‌ای می‌دانست و از این تیم بازیگران متنفر بود حتی موسیقی به یاد ماندنی نینا روتا هم اوانز رد شد و تنها زمانی جایگاهش در فیلم تثبیت شد که در اکران آزمایشی مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.
مشکل نهایی زمان فیلم بود. کاپولا به‌دلیل قوانین عجیب استودیو زمان فیلم را به 135‌دقیقه کاهش داد ولی اوانز او را به دفترش فراخواند و گفت: یک حماسه را فیلمبرداری کردی و داری تیزر تحویلم می‌دهی؟...