گاد فادر god father

پس از اکران پدرخوانده هنوز این سؤال مطرح است که چه فرمولی سبب ساخت یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما شد؟ نظر منتقدان این زمینه متفاوت است ولی یک چیز می‌رسد و آن تعادلی غریب سینمای سرگرم‌کننده و ایده‌های بدیع هنری است؛ هر چند که برای رسیدن به این از موفقیت فرانسیس فورد کاپولا و عواملش روزهای سختی را پشت گذاشتند و اصولا به قله افتخار و موفقیت هرگز در ذهن جایی نداشت. [نجات پدر خوانده]

فیلم با 6 میلیون دلار هزینه شد اما در اکران عمومی‌اش در سال‌1972 طی 18‌هفته بیش از 101‌میلیون دلار فروش کرد و نامزد دریافت 11‌جایزه اسکار شد و 3جایزه به دست . ال رودی تهیه‌کننده فیلم در یادآوری خاطرات آن لذت نبرد.کاپولا هم با این موضوع موافق است و می‌گوید: تنش‌ها بدون توقف ادامه داشت و من هر روز منتظر اخراج بودم. [پاییز God Father]
البته شاید این تنش‌ها و مشکلات از به و عوامل آن به ارث رسیده بود.ماریو ، نویسنده کتاب هم فراوانی برای انتشار کتابش داشت و 8ناشر آن را بدون توجه محتوایش رد بودند چون نمی‌خواستند از نویسنده میان‌رتبه با بدهی‌های فراوان و سابقه قماربازی کتابی چاپ و آشنایی با یک دوست در نهایت چاپ کتاب را فراهم کرد و برای 67 هفته پرفروش‌ترین کتاب فهرست نیویورک تایمز بود. پارامونت زمانی اقدام به خرید حقوق اقتباس کرده بود که پوزو تنها 100‌ صفحه از کتاب نوشته بود و در مجموع دلار به پوزو و قرار شد اگر فیلمی براساس آن ساخته دستمزد پوزو به دلار پیدا کند.
حالا همه God Father را بزرگترین فیلم می‌دانند اما اگر هوشیاری رابرت اوانز، مدیر تولید استودیو نبود آنها قافیه را به برت لنکستر باخته و تنها یک روز با وقوع این فاصله بود: برت لنکستر دون کورلئونه بازی کند.
حالا همه پدرخوانده را بزرگترین فیلم می‌دانند اما اگر هوشیاری اوانز، مدیر تولید استودیو نبود آنها قافیه را به برت لنکستر باخته و تنها یک روز با وقوع این فاجعه بود: برت لنکستر در نقش دون کورلئونه بازی کند.
کاپولا هم گزینه اول هیچ‌کس نبود و تنها نوبت به او جمعی از کارگردانان از جمله ارتور پن، پیتر یتس، کاستا گاوراس، اوتو پره مینجر، ریچارد ، الیا کازان، فرد زینمانجی شافنر، لستر و...‌  به پارامونت نه گفتند.اوانز هم معتقد بود در گذشته فیلم‌های مافیایی به این دلیل موفق نده‌اند که توسط یهودی‌ها کارگردانی شده و بازیگران نیز یهودی بوده‌اند.او برای این فیلم، آمریکایی- ایتالیایی را برگزید اما او هم ابتدا به اوانز نه گفت و تصور می‌کرد داستان پوزو اثری عامه‌پسند و و بی‌کلاس است.
ولی ورشکستگی شرکت کاپولا به نام امریکن زئو تروپ را به قبول پروژه کرد و زمانی که در سر صحنه حاضر شد در تغییر نگاهی عجیب پوزو پادشاهی و 3پسرش خواند. پوزو شیوه کار کاپولا را داشت و استودیو ابراز تمایل کرد تا اصلی برای کاهش به کانزاس سیتی منتقل اما کرد و درخواست 5 میلیون دلار بودجه کرد. برنامه کاری پیشنهادی کاپولا 80 روز فیلمبرداری بود اما استودیو تنها 53 او فرصت داد.

سؤال بعدی و شاید مهم‌ترین سؤال انتخاب هنرپیشه نقش دون کورلئونه بود. پارامونت ابتدا آنتونی کویین را انتخاب کرده بود ولی در فهرست آنها نام‌هایی لاورنس اولیویه، جورج ، ژان‌گابن، ویتوریو و جان هیوستون دیده می‌شد کاپولا مارلون براندو را که به‌دلیل متعدد در گیشه سال‌ها بود که به  استودیوها منتقل شده بود.
اما با اظهارنظر استن‌جاف، مدیر استودیو پارامونت مبنی اینکه مارلون براندو هرگز در بازی نخواهد کرد به‌نظر می‌رسید حتی امکان هم وجود نخواهد داشت.کاپولا که برنامه‌هایش را برای این فیلم از رفته می‌دید در ملاقاتی با مدیران اصرار کرد براندو بهترین حال حاضر دنیاست در اواخر در حالی‌که روی این اظهارنظرش تاکید می‌کرد ناگهان از حال رفت و مدیران استودیو که کردند کاپولا دچار شده ناگهان با درخواست او موافقت کردند.
ولی انتخاب باقی تیم بازیگران هم دردسرساز بود. پارامونت رابرت‌ردفورد یا رایان‌اونیل را برای نقش مایکل ولی ردفورد و پس او نقش را رد کردند و دیوید و دین استاکول در نظر گرفته شدند و حتی رابرت دنیرو برای آن تست داد و فیلم‌های تست همچنان موجود ولی کاپولا با دیدن بازی پاچینو او را انتخاب کرد و فرد فیلم، او را به‌رغم جثه کوچکش انتخاب کرد چند که دستمزدش برای کل فیلم 35 هزار دلار بود. جیمزکان هم که برای آن کسی بود برای نقش مایکل تست ولی در نهایت سانی به او رسید و جان‌کزل هم برای نقش فردو انتخاب شد. اما پیتر فالک و جان کازاوتس هر دو برای نقش تام هاگن که به رابرت دوال از کاپولا درخواست کردند و جواب منفی شنیدند..
مشکل نهایی زمان فیلم بود. کاپولا به‌دلیل قوانین عجیب استودیو زمان را به 135‌دقیقه تالیا شایر در فیلم درگیری پیدا کرد اما مشخص بود در نهایت رای مادر پذیرفته می‌شود و God Father به فیلمی خانوادگی با حضور خواهر، پدر و مادر کاپولا و دختر یک ماهه‌اش سوفیا بدل فیلمبرداری هم برای زجرآور بود و او همیشه باید با مشکلات پیش‌بینی نشده دست و پنجه‌نرم می‌کرد و ذهن او پر از افکار منفی بود که آرامشش را حین کار می‌گرفت.
او به شکل تصادفی از چند تن از عوامل شنیده بود که فیلم را یک تکه آشغال توصیف کرده بودند و او را نادیده می‌گرفتند. در چنین شرایطی کاپولا تصور می‌کرد روز ممکن است مثل کازان سر صحنه بیاید و او محترمانه بخواهد کهلوکیشن را ترک کند ولی کرد در صورت کاپولا از کار کناره‌گیری می‌کند.
حتی پاچینو هم با بود که مدیران استودیو او را برای این پسندیدند.براندو هم خوب .همه خوب بودند و کاپولا اشاره می‌کند: بدون استثن تمامی ایده‌های عجیب من برای این فیلم عالی از آب درآمد.ولی دردسرها تمامی نداشت.
در اواخر کار اوانز تصور می‌کرد صحنه مرگ دون کورلئونه نیست ولی این یکی از بهترین سکانس‌های فیلم حاضر محسوب می‌شود. گوردون‌ویلیس، کاپولا را غیرحرفه‌ای می‌دانست و از این تیم بازیگران متنفر بود حتی موسیقی به یاد ماندنی نینا روتا هم اوانز رد شد و تنها زمانی جایگاهش در فیلم تثبیت شد که در اکران آزمایشی مورد توجه تماشاگران قرار گرفت.
مشکل نهایی زمان فیلم بود. کاپولا به‌دلیل قوانین عجیب استودیو زمان فیلم را به 135‌دقیقه کاهش داد ولی اوانز او را به دفترش فراخواند و گفت: یک حماسه را فیلمبرداری کردی و داری تیزر تحویلم می‌دهی؟...

هشتمین جشنواره فیلم کوتاه

یک هفته پس از پایان هشتمین جشنواره دانلود فیلم کوتاه دینی «رویش» محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری و سهیل جهان بیگلری دبیر این دوره از جشنواره میزبان گروه داوری و انتخاب رویش بودند تا از همکاری آنان در برگزاری این رویداد سینمایی تقدیر کنند. در این جلسه که در حوزه برگزار شد محمدرضا جعفری جلوه، بهرام عظیمی، منوچهر محمدی، علیرضا خمسه، شیخ طادی، اسماعیل شرعی، علیرضا قاسمخان و سیدمهدی طباطبایی نژاد حضور داشتند.

ابتدای جلسه سهیل جهان بیگلری دبیر جشنواره دینی «رویشپس از خیر مقدم به حضار گفت: سهم زیادی از موفقیت جشنواره امسال به همراهی و همکاری دوستانم در ستاد برگزاری جشنوارهکمیته‌های مختلف، انتشارات، امور اجرایی، تشریفات، بین الملل و همه عزیزانی با من کردند همچنین دوستان در هیئت انتخاب و داوری برمی‌گردد، ارزیابی هایی که در این مدت گام پیش رفته‌ایم.

وی ادامه داد: در این جلسه برای قدردانی و سپاس از همراهی شما در خدمتتان هستیم، تا تشکر مضاعف داشته باشیم از تلاش شما برای بهتر برگزار شدن «رویامسال نشست های نقد و بررسی دانلود فیلم‌ها، نشست های تخصصی بررسی نسبت دین و سینما از نظر مضمونی و محتوایی رشد داشت و با استقبال مواجه شد.
مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره افزود: امیدوارم در پرتو این همکاری و تلاش جشنواره بعدی، باکیفیت بهتری برگزار شود، تولیدات ارزشمندی داشته باشیم و اهد رونق جشنواره دینی «رویش» باشیم.

محسن مومنی شریف هم سخنانش را با تشکر از برگزار جشنواره دینی «رویش» و اعضای هیئت داوری و انتخاب آغاز کرد و گفت: من وظیفه خود می‌دانم از شما دوستان و ستاد برگزاری «رویش» تشکر کنم، شما دوستان که در مدت زمانی محدود دانلود فیلم‌های این دوره را دیدید و از عمر گرانمایه تان برای تعالی جشنواره دینی «رویش» استفاده کردید تشکر کنم. در این دوره از مباحث جدی درباره دینی مطرح که امیدوارم در طول سال ادامه پیدا کند و تنها محدود به ایام جشنواره نباشد، از دوستانی که تشریف آوردند و در معرض پرسش و انتقاد دانلود فیلمسازان جوان قرار گرفتند سپاسگذارم، توجه به نسل جوان که آینده افتخار آمیز سینمای ایران در دستان آنها است، یکی از اهداف ما است.

سپس اعضای هیئت داوری و انتخاب هشتمین جشنواره دانلود فیلم کوتاه دینی «رویش» نظرات خود درباره این دوره از جشنواره را مطرح کردند. بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن و یکی از داوران که کارگاه آموزش پویانمایی هم برگزار کرد گفت: من سال ها با حوزه هنری همکاری می کنم و به شکل های مختلف در جریان جشنواره «رویش» هستم. جوان وضعیتی مطلوب وجود داشت. تنها ضعف جشنواره مراسم اختتامیه بود که می شد باشکوه‌تر و شادتر برگزار شود.

اسماعیل شرعی کارشناس حوزه انیمیشن و یکی از اعضای هیئت انتخاب این دوره جشنواره گفت: من در جشنواره های متعددی حضور داشته ام اما در هیچ یک به اندازه «رویش» دبیر ستاد برگزاری در تکاپو و تلاش برای بهتر برگزار شدن برنامه های مختلف اند. یکی از مسائلی که سازمان توسعه سینمایی سوره می تواند به آن فکر کند آموزش جوانانی است که در جشنواره «رویش» دیده می شوند، حضور این نسل در کلاس های تکمیلی دانلود فیلمسازی را در آنها تقویت می کند و به رشد آموخته های آنان می‌انجامد.

منوچهر محمدی یکی دیگر از داوران این دوره که در نشست بررسی نسبت دین و سینما هم حضور داشت از اهمیت توجه به جوانان برگزیده جشنواره کرد: یکی از مهمترین دغدغه های برگزار کنندگان جشنواره دینی «رویش» باید این باشد که این جشنواره را دریابد و به حال خود نکند، این ها سرمایه های سینمای ایران در سال های آتی هستند، جشنواره «رویش» تواند سالی چند دانلود فیلمساز کند و زمینه همکاری آنها با کارگردان های شاخص را در فضای حرفه ای فراهم کند تا این نسل با توجه به حساس ها و دغدغه هایی که دارند، رها نشوند.

سهیل جهان در این بخش از جلسه با اشاره به پیگیری های سازمان توسعه سینمایی سوره برای حمایت از برگزیدگان جشنواره «رویش» گفت: از پارسال من دو با برگزیدگان هفت دوره جشنواره داشتم، از آنها خواستم طرح ها و را ارائه بدهند، تعدادی از این طرح ها به ثمر نشست و در امسال روی پرده رفت. یکی از اهداف ما در سازمان توسعه سینمایی توجه به جوان های دانلود فیلمساز حتی در بخش بین الملل بیداری اسلامی هم محصول مشترکی .

علیرضا خمسه یکی دیگر از اعضای تیم داوری جشنواره امسال به مضمون و محتوای دانلود فیلم‌ها کرد و گفت: متاسفانه تعداد دانلود فیلم شاد و بانشاط این دوره از جشنواره، که شادی الهی را نشان بدهند محدود بود. من فکر می کردم هیئت داوری بیانیه ای صادر کندو به این موضوع بپردازد چرا تعداد های بانشاط این دوره کم است. حل این معضل نیاز به آسیب شناسی جدی دارد، جشنواره دینی «» به دنبال ارائه مترقی از دین است، برای رسیدن به این تصویر باید به دانلود فیلمسازان بدهیم، هدفی کنیم و اجازه ندهیم دین ماتم زده و باشد.

خمسه در بخش دیگری از سخنانش گفت: جشنواره دینی «رویش» تنها محدود ها نیست، با بسترسازی مناسب می توان به وجود آورد که کارگردان های حرفه و شاخص هم آثاری برای این جشنواره داشته باشند، باید فضایی ایجاد که همه حضور در جشنواره راغب باشند.

علیرضا قاسمخان عضو هیئت انتخاب جشنواره نکاتی را فهرست‌وار تهیه کرده بود، مطرح کرد: گاهی آثاری به عنوان اثر دینی می شوند، که خرافه و باورهای را ترویج می دهند، این دوره از جشنواره چنین آثاری کم بود، یکی از اهداف جشنواره باید ارائه تصور از دین باشد.

وی افزود: حضور بخش خصوصی در تولید دانلود فیلم دینی از امتیازهای این دوره جشنواره بود، توجه به بخش خصوصی و فعال کردن آن در دانلود فیلم می تواند یکی از جشنواره «رویش» باشد. توجه ادبیات کهن ایران و ادبیات امروز می تواند به مضامین دانلود فیلم‌ها تنوع بدهد.

قاسمخان ادامه داد: یکی از راههای حمایت از دلگرمی و ایجاد انگیزه برای آنان است، این موضوع تنها با پرداخت سرمایه اتفاق نمی‌افتد، توجه به دانلود فیلمسازان جوان برنامه های رویش باشد.

پرویز شیخ طادی عضو هیئت داوری جشنواره «رویش» با اشاره به اهمیت موضوع در سینما گفت: در جشنواره «رویش» باید تعریف نظری و جامعی از دین بدهیم، مباحث بدون نتیجه رها نشوند و به دنبال رسیدن به مفهوم واقعی از دین باشیم. این نگاه کلان باید در ، تیزر و بخش‌های مختلف دنبال شود. تصویری که از دین در جشنواره ارائه می دهیم همان طور که آقای گفت نباید همراه با غم و اندوه باشد.

کارگردان دانلود فیلم سینمایی «شکارچی شنبطوری برنامه ریزی کرد تا داوران و هیئت انتخاب دیداری با دانلود فیلمسازان داشته باشند و درباره علت انتخاب یا رد شدن آثارشان صحبت کنند.

محمدرضا جعفری جلوه عضو دیگر داوری هم با تاکید بر سخنان در جلسه گفت: در بخش مستند این دوره از جشنواره دانلود فیلم‌های خوبی دیدیم، چند استعداد جوان کننده در این بخش و در بخش داستانی حضور داشتند، دانلود فیلمسازانی با انگیزه که های بالایی برای آینده دارند.

وی ادامه داد: جشنواره ها محلی برای آموزش و تولید ، برای جشنواره آینده باید در بخش تولید برنامه ریزی هدفمند داشت، آثاری تولید شوند که برای ترویج و تبلیغ دینی بسترسازی کنند.

در حوزه نظری و فکری هم باید به نقد تحلیل بها داد، متاسفانه رابطه مدیریت فرهنگی و هنرمند به درستی تعریف نشده است. وظیفه مدیریت فرهنگی توجه هنرمند و بسترسازی برای او است.

جعفری جلوه در بخش دیگری از سخنانش گفت: جشنواره دینی «رویش» باید تعریفی جذاب، عملیاتی و تاثیرگذار از دین ارائه بدهد، با توجه به مصادیق موجود از بعدی نگری پرهیز شود. دین در نگاه ما در همه ابعاد زندگی حضور دارد و نمی توان انسان و زندگی را بدون دین در نظر گرفت.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه در پایان صحبت های حاضران و پیش از اهدای لوح تقدیر به اعضای هیئت داوری و انتخاب هشتمین جشنواره دانلود فیلم کوتاه دینی «رویش» : من سه سال است که به طور جدی جشنواره «رویش» را پیگیری می‌کنمخوشبختانه این مدت تلاش شده نقاط ضعفی که وجود داشته کمرنگ شود و در تعریف هنر دینی و دانلود فیلم دینی به ثبات برسیم.

وی افزود: اگر دانلود فیلمی مفهوم خرافه را به جای دین ارائه می دهد مورد توجه داوران نمی گیرد، باید به هنرمند اعتماد کنیم دست او را باز بگذاریم و فرصت خلاقیت در حوزه سینمای دینی بدهیم، شاید در دانلود فیلمی مانند «بازگشت» امسال در جشنواره برگزیده شد نمی توانست این مقدار مورد توجه واقع شود. خوشبختانه جشنواره «» از محدودیت فاصله و در مسیر رشد حرکت می‌کند.

برای دانلود فیلم = http://www.baranfilm6.com

فیلم های اسکار گرفته های سال

سازندگان آرگو پس از دریافت جایزه بهترین فیلم

در هشتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای اسکار فیلم آرگو ساخته بن افلک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد.

برنده این جایزه را میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید از طریق پخش زنده تلویزیونی اعلام کرد.

آرگو که داستان گروگانگیری در آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) را روایت می کند در هفت رشته نامزد بود و در مجموع سه اسکار را برد.

در رشته بهترین فیلم سال، ۸ فیلم از جمله سی دقیقه پس از نیمه شب، پی و بینوایان با آرگو رقابت کردند.

جانگو آزادشده، تازه ترین ساخته تارانتینو، جانوران سرزمین جنوبی و فیلم فرانسوی زبان عشق از دیگر نامزدهای بهترین فیلم امسال بودند.


دانیل دی لوئیس جایزه بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت

دانیل لوئیس بازیگر بریتانیایی فیلم لینکلن همانطور که بسیاری پیش بینی می کردند جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را گرفت.

او نخستین بازیگری است که در تاریخ اسکار برای سومین بار به این جایزه دست پیدا می کند. دانیل دی لوئیس دو بار دیگر برای فیلم های پای چپ من و خون به پا می شود برنده اسکار شده بود.

جایزه بهترین بازیگر زن هم امسال به جنیفر لارنس برای فیلم دفترچه امید بخش رسید. این بازیگر ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۱ هم برای فیلم زمستان استخوان سوز نامزد دریافت این جایزه بود.

در بخش بهترین کارگردان آنگ لی، کارگردان تایوانی الاصل برای فیلم زندگی پی برنده شد.

او که یک بار دیگر در سال ۲۰۰۵ این جایزه را برای فیلم کوه های بروکبک برده بود دانلود فیلم با لینک مستقیم هنگام دریافت اسکارش گفت که دوست دارد افتخار به دست آوردن این جایزه را با سه هزار نفری تقسیم کند که برای ساخت زندگی پی درگیر بودند.

در بخش بهترین بازیگران نقش مکمل کریستف والتس که یک بار این جایزه برای بازی در فیلم حرامزاده های بی شرف برده بود امسال هم در فیلم تازه تارانتینو برنده این جایزه شد.

در بخش زنان هم ان هاتاوی برای فیلم بینوایان برنده اسکار شد.

ست مک فارلین، صداپیشه و فیلمنامه نویس آمریکایی برای اجرای مراسم امسال را بر عهده داشت. او در ابتدای این مراسم در یکی از هایش گفت: "آرگو فیلمی کاملا فوق سری است، برای همین هم کارگردانش ناشناس است."

احتمالا اشاره او به نامزد نشدن بن افلک در بخش بهترین کارگردانی بوده است. از آرگو نخستین فیلمی است که برنده اسکار بهترین فیلم می شود، اما کارگردانش در میان نامزدهای بهترین کارگردانی ندارد.

 

فهرست کامل برنده ها

بهترین فیلم: آرگو

سایر

بینوایان Les Miserables

زندگی پی Life Pi

لینکلن Lincoln

سی دقیقه پس از نیمه شب Dark Thirty

دفترچه امیدبخش Silver Linings Playbook

عشق Amour

جانگو آزاد شده Django

جانوران سرزمین جنوبی Beasts Of The Southern Wild

بهترین کارگردان

آنگ لی، زندگی پی

میشائیل هانکه، عشق

بن زیتلین، جانوران سرزمین جنوبی

استیون اسپیلبرگ، لینکلن

دیوید او راسل، دفترچه امیدبخش

بهترین بازیگر مرد: دانیل دی لویس، لینکلن

خواکین فینیکس، مرشد The Master

بردلی کوپر، دفترچه امیدبخش

هیو جکمن، بینوایان

دنزل واشنگتن، پرواز Flight

بهترین بازیگر زن: جنیفر لارنس، دفترچه امیدبخش

جسیکا چستین، سی دقیقه پس از نیمه شب

امانوئل ریوا، عشق

نوامی واتس، ناممکن

کونژانه والیتس، جانوران سرزمین جنوبی

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: کریستوف والتز، جانگو آزاد شده

الن آرکین، آرگو

رابرت دنیرو، دفترچه امیدبخش

فیلیپ سیمور هافمن، مرشد

تامی لی جونز، لینکلن

بهترین بازیگر زن نقش مکمل: آن هاتاوی، بینوایان

امی آدامز، مرشد

سالی فیلد، لینکلن

هلن هانت، ملاقات ها The Sessions

جکی ویور، دفترچه امیدبخش

بهترین فیلمنامه اوریجینال: کوئنتین تارانتینو، جانگو آزاد شده

عشق

قلمرو طلوع ماه

پرواز

سی دقیقه پس از نیمه شب

بهترین فیلمنامه اقتباسی: کریس تریو، آرگو

جانوران سرزمین جنوبی

زندگی پی

لینکلن

دفترچه امیدبخش

بهترین انیمیشن: شجاع Brave

شجاعBrave

فرانکنوینی Frankenweenie

پارانورمن Paranorman

دزدهای دریایی! یک مشت آدم ناجور Pirates! Band of Misfits

رالف خرابکار Wreck-It Ralph

بهترین موسیقی متن

داریو ماریانلی، آنا کارنینا Anna Karenina

الکساندر دسپلت، آرگو

میشل دانا، زندگی پی

جان ویلیامز، لینکلن

تامس نیومن، اسکای فال Skyfall

بهترین ترانه : "اسکای فال"، از فیلم اسکای فال با صدای ادل

"قبل از زمان من" از فیلم به دنبال یخ، موسیقی و ترانه از جی رالف

"هرکس دوست صمیمی لازم دارد"، از فیلم تد

"لالایی پی"، از فیلم زندگی پی

"ناگهان"، از فیلم بینوایان

بهترین فیلم غیرزبان انگلیسی: عشق، اتریش

کان تیکی، نروژ Kon-Tiki

نه، شیلی No

یک رابطه سلطنتی، دانمارک A Royal Affair

جادوگر جنگ، کانادا War witch

بهترین مستند: درجست و جوی شوگرمن

۵ دوربین شکسته Broken Cameras

دژبانان The Gatekeepers

چگونه طاعون را پشت سر بگذاریم How To Survive A Plague

جنگ نامرئیThe Invisible War

بهترین فیلم کوتاه: ساعت منع عبور و مرور Curfew

اسدAsad

پسرهای بزکشیBuzkashi Boys

مرگ یک سایهDeath of a Shadow

هنری Henry

 

گذشته

تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی جایزه کلیسای جهانی برای بهترین فیلم معنوی در شصت‌وششمین دوره جشنواره فیلم کن را به دست آورد.

جایزه کلیسای جهانی که در سال ۱۹۷۴ در جشنواره کن راه‌اندازی شد، ویژه تقدیر از آثاری است که از یک سویه معنوی برجسته برخوردارند و حامل پیامی برای بشریت باشند.

سمیرا قرائی، گزارشگر رادیو زمانه در کن درباره “گذشته” ساخته اصغر فرهادی می‌نویسد: “درد آدم‌های او دردی فراجغرافیایی‌ است که با محرک‌های جغرافیایی برانگیخته شده و به نمایش درمی‌آیند. اما تنها مشکل من با فیلم فرهادی همچنان باقی‌ست و آن شخصیت‌های مرد فیلم‌های فرهادی‌اند. احمد او مثل نادر است. آرام و منطقی. وقتی دهان باز می‌کند کمتر پیش می‌آید حرف غلطی بزند، یا فریادی بکشد یا خبطی انسانی کند. این ماجرا وقتی که پس‌زمینه‌اش، روابط پر تنش انسانی باشد، معنای دیگری می‌گیرد. شاید به کار بردن عبارت ضد زن اغراق‌آمیز باشد، فرهادی ضد زن نیست، اما مردهایش زیادی خوب‌اند.”

سال گذشته فیلم “شکار” ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک جایزه کلیسای جهانی برای بهترین فیلم معنوی را به‌دست آورد.

کارگردانانی مانند کن لوچ، میشائیل هانکه، پدرو آلمادووار، تئوآنجلوپولوس، مایک لی، ویم وندرس و آندره وایدا در سال‌های گذشته این جایزه را به دست آورده‌اند.

جوایز اسکار

جایزه اسکار یا به طور خلاصه اسکار نام جایزه ای است که هر توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی(AMPAS)به بهترین اثرهای صنعت سینما اهدا می شود و شامل بهترین فیلم , کارگردان و نویسنده هم می گردد.جشن رسمی که در طی ان جوایز اهدا می گردد ,پربیننده ترین جشن سینمایی در دنیا است.

اولین مراسم اسکار در روز پنجشنبه , ۱۶ مه ۱۹۲۹ در هتل در هالیوود به افتخار فیلمهای برجسته سال ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ برگزار شد.میزبان مراسم بازیگر, داگلاس فربنکس و کارگردان ویلیام سی. دمیل بودند. هشتادمین مراسم اسکار نیز به میزبانی کمدین برجسته کمدی سنترال، جان استیوارت، در روز ۲۴ فوریه ۲۰۰۸ در کداک تیتر در لوس آنجلس برگزار شد.

 وجه تسمیه اسکار

نام رسمی اسکار تندیس کوچک "جایزه آکادمی برای شایستگی " است. این جایزه بریتانیم آب طلا شده بر روی یک پایه فلزی سیاه با بلندی ۱۳٫۵ اینچ (معادل ۲۴ سانتیمتر) و وزن ۳٫۸۵ کیلوگرم است که نشاندهنده یک شوالیه است که یک شمشیر مبارزان جنگ صلیبی را در دست دارد که بر یک حلقه فیلم ایستاده و پنج حوزه فیلم را نشان می دهد: بازیگران، نویسندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و کادر فنی. سدریک گیبونز کارگردان هنری ام جی ام، یکی از اعضای اولیه آکادمی، طراحی جایزه را سرپرستی کرد . جورج استنلی مجسمه ساز طرح گیبونز را با سفال ساخت و اسمیت طرح را با قلع و مس ساخت و این طرح را ۵/۹۲ در صد آن از قلع و ۵/۷ در صد آن از مس بود آب طلا داد. تنها چیزی که به تندیس اسکار از ابتدای ایجاد آن اضافه شده است ، بالا کیفیت پایه آن است. مورد ریشه نام " اسکار" اختلافاتی وجود دارد. در بیوگرافی بت دیویس عنوان شده که او نام اسکار از نام همسر اول او یعنی رهبر هارمونی اسکارنلسون گرفته شده است. ادعای دیگر در این مربوط به دبیر اجرایی آکادمی بنام مارگارت هریک است که جایزه را برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ دید و این تندیس او را به یاد عمو اسکارش انداخت. اسکالسکی یک روزنامه نویس بود هنگام نامگذاری "هریک" حضور داشت واین نام را در مقله خود آورد: " کارکنان از روی محبت تندیس مشهور خود را" اسکار" لقب دادند."

در هر صورت، هم " اسکار" و هم "جایزه آکادمی" نشانهای مخصوص و انحصاری آکادمی هستند و آکادمی در مقابل تهدیدات و یا دعاوی در مورد آنها شدیدا از حمایت می کند. وب سایت رسمی جایزه اسکار oscar.com است.

از سال ۱۹۵۰ قانونا نه برنده ها و وارثان آنها نمی توانند بدون اینکه پیشنهاد فروش اولیه جایزه را به قیمت ۱ دلار به آکادمی بدهند اقدام به فروش آن کنند. در صورتی که برنده این شرایط را نپذیرد، آکادمی را نگه می دارد [۱] جوایزی که تحت حمایت این توافق نبوده اند، در مزایده های عمومی و خصوصی به قیمت های رقمی فروخته شدند.

اعضا

برای نامزدی عضویت در آکادمی رقابت بسیار است (با این وجود، فرد نامزد باید دعوت شده باشد) و یا اینکه یکی از اعضا او را معرفی کند. آکادمی نام اعضای خود را به طور عمومی آشکار کند، گرچه در مطبوعات گذشته نام مدعوین برای عضویت در آکادمی یافته بود. در صورتی که کسی که هنوز به عضویت در آکادمی در نیامده در طول یک سال برای عضویت در بیش از یک بخش نامزد شده باشد، در زمانی که عضویت را می پذیرد باید بخشی را که می در آن قرار گیرد انتخاب کند.

نامزدی

امروزه بر اساس قوانین ۲ و ۳ مجموعه قوانین رسمی جوایز آکادمی، یک فیلم باید در سال قبل ( از نیمه شب اول ژوئن تا نیمه شب ۳۱ دسامبر ) در آنجلس، کالفرنیا آغاز شده باشد تا شرکت را داشته باشد. [۲] قانون دوم بیان می دارد که یک فیلم باید "فیلم بلند" (حداقل ۴۰ دقیقه) باشد تا برای کسب جایزه شرکت داده شود. یک همچنین باید به صورت نسخه فیلم ۳۵ میلیمتری یا ۷۰ میلیمتری یا فیلم دیجیتالی فوت یا ۴۸ فوت اسکن پیشرفت با وضوح حداقل ۱۷۸۰x۷۲۰ باشد.

اعضای گروه های مختلف، افراد مربوطه در حوزهِ خودشان را نامزد کنند ( بازیگران توسط اعضای بازیگر نامزد می شوند و غیره) در حالیکه تمامی اعضا نامزد بهترین فیلم سینمایی را می کنند. برنده ها سپس در نوبت دوم رای گیری که در آن تمامی اعضا در گروه های مختلف رای دهند انتخاب می شوند. [۳]

شب اهدای جوایز

جوایز اصلی در یک جشن که مستقیما از تلویزیون می شود، اغلب در ماه مارس بعد از سال مربوطه و ۶ هفته پس ار اعلام اسامی نامزدین اعطا می شوند. این جشن بسیار مجلل و با شکوه است و تمامی مدعوین بر روی فرشی قرمز رنگ که برجسته ترین طراحان مدروز شده راه می روند. بر اساس تخمین ها هر سال بیش از یک میلیارد نفر به صورت زنده و یا شده این جشن را تماشا می کنند.( لوی ۲۰۰۳)

این جشن برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ از تلویزیون پخش شد. از آن زمان تا ۱۹۶۰ از NBC و سپس از شبکه ABC تا سال ۱۹۷۱ و مجددا توسط NBC پخش شد. ABC دوباره در سال ۱۹۷۶ پخش این جشن را تا سال ۲۰۱۴ بر عهده گرفت. []

پس از بیش از ۵۰ سال برگزاری در اواخر مارس یا آوریل، در سال ۲۰۰۴ برگزاری این جشن به اواخر فوریه یا اوایل مارس تغییر کرد که احتمالا دلیل آن اجتناب ازهمزمانی این جشن با برنامه های مهم در تلویزیون مانند تورنمنت بسکتبال NCAA است.

جشن اعطای این جوایز توسط سازمان داخلی آمریکا به عنوان رویداد ویژه ملی محسوب می شود.

نقد

جوایز آکادمی خصوصا طی سال های اخیر مورد اختلاف و انتقاد بوده است.

منقدان بر این عقیده هستند که بسیاری از برندگان جایزه بهترین فیلم سینمایی در گذشته در مقابل آزمون زمان باقی نماندند. منتقدان چنین استدلال می کنند که برخی از فیلم ها از " بزرگترین نمایش روی زمین ساختهِ ( سیسیل بی. دیمیل) با گذشت تاثیراتی را که در زمان اولین اکران داشته اند از دست داده اند. در مثالی دیگر، منقدان به این نکته پرداخته اند که چطور بعضی فیلم ها مانند " بن هور(فیلم۱۹۵۹)|بن هور ،برنده سال ۱۹۵۹ که یکی ازپردرآمدترین فیلم هایی است که شده در مقایسه با سایر فیلم های سال ۱۹۵۹ مانند " ریو براو" و " تقلید زندگی در مقابل زمان کمتر باقی مانده اند..( اگرچه "بن هور" در حال حاضر در لیست ۲۵۰ فیلم IMDb در مکان ۱۲۱ قرار دارد، در حالی که " ریو براو" و "زندگی " اصلا در این لیست وجود ندارند.)

علاوه براین برخی فیلم های نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم که این را از دست دادند، در نظر بسیاری از منتقدان و فیلم سازان شاهکار هستند. بارزترین نمونه فیلم سیتیزن کین است که نامزد دریافت نهمین اسکار شد اما تنها جایزه ( بهترین فیلمنامه اصیل) را به خود اختصاص داد و درحالیکه طرفداران فیلم ها ، علم دوستان و فیلم سازان این فیلم را به عنوان بهترین فیلم تمامی دوران ها درنظر گرفته اند. فیلم های " پرتغال کوکی"، " Apocalypse Now"، " راننده تاکسی"، " فارگو" و برخی دیگر از جمله های اینگونه فیلم ها هستند.

انتقادی دیگر این است که زن و یا مردی که ابتدا در فیلم کمدی(و سایر ژانرها) مطرح شدند، برای اینکه به طور جدی مورد نظر آکادمی واقع شوند باید در فیلم های دراماتیک موفق شوند. تنها ۵ بازیگر برای بازی در نقش های کمدی جایزه بهترین بازیگر برده اند.

برخی از کارگردانان که به هنرمندی آنها اذعان شده است(اورسن ولس ، آلفرد هیچکاک و استنلی کوبریک هرگز جایزه بهترین کارگردان را نبرده اند.

از دیگر انتقادات عینی افزایش تاثیر اعمال نفوذ کارگردانان و های سازنده فیلم در مورد برخی فیلم ها است، به این معنا که جوایز بیشتر منعکس کننده تلاش ها برای اعمال نفوذ هستند و این قضیه شایستگی فیلم ها را تحت تاثر قرار داده است.

تا به امروز بخشی برای جایزه به کارهای یا مشارکت های نمایشی استفاده نشده است.

در مورد فرآیند رای دادن آکادمی نیز نقایص زیادی شده است، از جمله این حقیقت که دستیاران اعضای آکادمی اغلب در برگه رای گیری اسکار رای می دهند.

منبع : www.baranfilm15.org

آل پاچینو

آلفردو جیمز پاچینو در نیویورک دیده به جهان گشود و پدرش سالواتور پاچینو (زاده شهر کورلئونه) کارمند شرکت بیمه و مادرش رز پاچینو (دارای تبار آمریکایی-ایتالیایی) خانه‌دار بود. والدین او هنگامی که او بچه بود از هم جدا شدند. پدربزرگ و مادربزرگ او در اصل اهل سیسیل بودند.

وی در دوران جوانی و در حالی که بیش از ۲۲ سال از بهار زندگی‌اش نمی‌گذشت مادرش را از دست داد. پاچینو پیش از مرگ مادرش، زندگی چندان لذت بخشی را پشت نگذاشته بود و چون والدینش خیلی زود از هم جدا شده بودند، مجبور شد به همراه مادرش به خانه پدربزرگش نقل مکان کرده و در آن‌جا اقامت کند.

ورود او به عرصهٔ بازیگری را باید سال ۱۹۶۹ دانست. پاچینو در این سال در فیلم ناتالی و من بازی کرد و دو سال پس از آن نیز ایفای نقشی در وحشت در نیلی را پذیرفت. اما بازی در این دو فیلم هرگز او را راضی نکرد تا اینکه فرانسیس فورد کاپولا تصمیم به ساخت یکی از شاهکارهای تاریخ سینما یعنی فیلم پدرخوانده گرفت و نقش «مایکل کورلئونه» به او واگذار شد. رابرت ردفورد و جک نیکلسون و جمعی دیگر از بازیگران معروف سینما مورد آزمایش قرار گرفتند. اما کاپولا فقط پاچینو را انتخاب کرد. پاچینو برای این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد که به آن نرسید.

در سال ۱۹۷۳ او در فیلم‌های مترسک و سرپیکو بازی کرد. در مترسک نقش آدمی سرگشته را داشت که در پی هویت خویش است و در سرپیکو نیز یک پاچینوی عیار بود. وی در این فیلم فرانک سرپیکو افسر پلیسی را بازی کرد که فساد افسران مافوق خود را افشا می‌کند. پاچینو در همان سال بار دیگر نامزد دریافت اسکار شد اما باز هم این جایزه نصیبش نشد. اما منتقدانجایزهٔ گلدن گلوب را به سبب بازی در سرپیکو به وی اهدا کردند.

از دیگر بازی‌های چشمگیر پاچینو می‌توان به حضورش در فیلم‌های پدرخوانده ۲ (۱۹۷۴)، بعد از ظهر سگی(۱۹۷۵) و فیلم و عدالت برای همه(۱۹۷۹) اشاره کرد. پاچینو برای بازی در همه فیلم‌ها نامزد اسکار شد ولی مورد بی مهری اعضای اسکار قرار گرفت. او می‌گوید: «من برای اسکار بازی نمی‌کنم، چون بازیگری عشق من است، عشقی که هرگز نمی‌توانم رهایش کنم».

او برای بازی در فیلم هایی چون کرامر علیه کرامر(۱۹۷۹)، اینک آخرالزمان، متولد چهارم جولای(۱۹۸۹) دعوت شد ولی او این پیشنهادها را قبول نکرد. هنگامی که کاپولا برای فیلم اینک او را دعوت کرد، پاچینو در یک جمله پاسخ منفی به او داد: «من با تو به جنگ نخواهم آمد».

دههٔ ۹۰ را برای باید دههٔ نوینی برای پاچینو دانست، زیرا او که پس از بازی در فیلم انقلاب (۱۹۸۵) مبتلا به ذات الریه شده و مدت چهار سال نیز از عالم سینما دور مانده بود، در فیلم عشق (۱۹۸۹) بار دیگر خوش درخشید.از فیلم‌های معروف در این دهه می‌توان به دیک تریسی، پدرخوانده ۳(۱۹۹۰)، فرانکی و جانی(۱۹۹۱)، گلن گری گلن راس(۱۹۹۲)، راه کارلیتو()، التهاب(۱۹۹۵)، شهر()، وکیل مدافع شیطان، دنی براسکو(۱۹۹۷) و خودی (فیلم)(۱۹۹۸) اشاره کرد.اما برترین فیلم او در این دهه، بوی خوش زن در سال ۱۹۹۲ می‌باشد که جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد. او در این فیلم ایفاگر نقش مرد بود که عشق به همنوع را به بهترین شکل ممکن بیان می‌کند. علاوه بر جایزهٔ ، جایزه گلدن گلاب نیز برای این فیلم از سوی منتقدان، به او اعطا شد.زمانی که نقش شیطان در فیلم وکیل مدافع شیطان (۱۹۹۷) را ایفا کرد، همه بزرگان، نامداران و تماشاگران سینما و مردم عادی او را نابغه خواندند.

در سال ۱۹۹۶ از سوی گوتام جایزه ویژهٔ یک عمر فعالیت هنری نصیبش شد و پش از آن نیز از سوی فستیوال بین المللی فیلم سن سباستین اسپانیا، جایزه مشابهی به او اهدا شد. او در سال ۲۰۰۲ در فیلم بی خوابی نقش یک کاراگاه را بازی کرد که در تعقیب یک قاتل حرفه‌ای است. تاجر ونیزی (۲۰۰۴) را باید بهترین فیلم او از سال ۲۰۰۰ به بعد دانست.

کمتر بازیگری در سینمای جهان می‌توان گرفت که نظیر پاچینو قدرت بازی با چشم را داشته باشد. چشمان پاچینو قدرت صحبت کردن با مخاطب را دارد و می‌توان برق خاصی را در دیدگان وی احساس کرد. این یکی از امتیازات منحصر به فرد او است و فیلم ۲ اوج بازی وی با چشمهایش به شمار می‌رود. قدرت و تأثیر نگاه او صحنه‌های جاودانه‌ای را در تاریخ سینمای خلق کرده است. به‌عنوان مثال بازی استثنایی او در سکانس مرگ سولاتسو و پلیس خیانت کار در فیلم پدر خوانده۱، استعداد بی نظیرش را به نمایش می‌گذارد.

دانلود فیلم پاچینو در بازیگری دارای سبک ویژه‌ای است و به واقع سرشار از استعداد است و به خوبی می‌تواند ایفاگر هر نقشی باشد. نکتهٔ برجسته در بیشتر بازیهای او این است که مخاطب را با خود می‌سازد. فرانسیس فورد  درباره او می‌گوید: «اگر کارگردان نمی‌شدم داشتم یک پاچینو بودم». صدای گرم و دلنشین او در بازی به پاچینو کمک فراوانی می‌کند، گویی اعضای بدنش همه هنگام بازی واقعاً بازیگر هستند.

در میان ستاره‌های هالیوود، بازیگران شماری چون مارلون براندو را می‌توان یافت که صدایی مانند او داشته باشند. پاچینو تاکنون ازدواج نکرده‌است اما دارای سه فرزند است که یکی از آنان دختریی به نام جولی ماریاست (متولد ۱۹۸۸) که در پی رابطهٔ چندین ساله‌اش با مربی بازیگری آموزشگاه لی ، «جن ترنت»، به دنیا آمد و دو فرزند دیگرش دوقلوهایی با نام‌های انتون و اولیویا هستند (متولد۲۰۰۱) که آن‌ها نیز ثمرهٔ رابطه ناموفقش با «بورلی دی آنجلو» بودند.

آل پاچینو در زندگی شخصی خود چیزی برای مخفی کردن ندارد و به همین دلیل نزد مطبوعات و روزنامه‌نگاران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار . او انسانی وارسته و درستکار است که همواره تلاش دارد به همنوعان خود، آن هم به هر شکل ممکن کمک نماید و همین موضوع سبب شده تا وی دوست‌داشتنی باشد.

((الپاچینو بهتر از اونیه که مردم کنند و البته اکثر مردم فکرمی کنند اون بهترینه.)) "کریس نولان"

     ناتالی و من
    وحشت در نیلی پارک
    عدالت برای همه
    مترسک
    پدرخوانده
    پدرخوانده ۲
    پدرخوانده ۳
    انقلاب
    دیک تریسی
    گلن گری گلنراس
    راه کارلیتو
    التهاب
    شهرداری
    دنی براسکو
    خودی (فیلم)
    دنی براسکو
    صورت زخمی
    بوی خوش زن
    سرپیکو
    مخمصه
    روش کارلیتو
    وکیل مدافع شیطان
    بعدازظهر سگی
    کافه چینی
    اسلم وان
    مردمی که میشناسم
    گیگلی
    تازه سرباز
    فرشتگان در آمریکا
    تاجر ونیزی (فیلم، ۲۰۰۴)
    دو نفر برای پول
    ۸۸ دقیقه
    مشعل
    فرانکی و
    (دوتکه)
    (ونیز)